Hét gereedschap tegen stress

Dat je je eigen ademhaling kunt gebruiken om stress te bestrijden, klinkt simpel. Té simpel misschien wel. Zó simpel dat de meeste jongeren het niet kunnen geloven. "Jaja, dat is makkelijk praten. Als dát zo zou zijn, dan zouden er toch nooit zoveel jongeren met stress en burn-out klachten rondlopen?!"

Driekwart van de Nederlandse  jongeren hebben last van stress en burn-out klachten.

Volgens een onderzoek van Metro hebben in Nederland 75% van de jongeren last van stress. Nu is stress op zichzelf helemaal niet ongezond. Integendeel, een goede dosis stress is vaak nodig om belangrijke dingen gedaan te krijgen. Een gezonde spanning zorgt ervoor dat je in actie komt om deadlines te halen, te leren voor examens en goed te presteren bij een wedstrijd.

Bij spanning gaat de hartslag omhoog, het bloed pompt sneller door je lichaam en je gaat sneller ademhalen. Er komen stresshormonen vrij die ervoor zorgen dat je in opperste staat van paraatheid bent. En als je dan ook écht in actie komt, kun je met al die extra energie die daardoor vrijkomt goed presteren. Bij gezonde stress kalmeert het lichaam weer na de prestatie, daalt de hartslag en haal je weer rustig adem. En de stresshormonen worden omgezet in gelukshormonen, wat een prettig gevoel oplevert. Tijd om op te laden…

Het is precies dat laatste, de tijd nemen om op te laden, wat té vaak vergeten wordt. Na een prestatie staat de volgende deadline alweer te wachten. De gelukshormonen worden aan de kant geschoven door een nieuwe lading stresshormonen en de hele riedel begint weer opnieuw. Als er geen tijd meer genomen wordt om op te laden, ontstaat chronische stress. De ongezonde versie met psychische en lichamelijke klachten als gevolg.

Burn-out klachten komen op steeds jongere leeftijd voor. Volgens een onderzoek van de GGZ krijgen ieder jaar ongeveer 10.000 jongeren onder de 18 jaar  antidepressiva voorgeschreven. En dat terwijl je het gereedschap om om te gaan met stress gewoon altijd bij je hebt: je eigen ademhaling.

De ademhaling gebruiken als gereedschap tegen stress, is een vaardigheid die iedereen kan leren.

Je moet er alleen wel wat moeite voor doen. Net zoals je met vallen en opstaan hebt leren lopen en fietsen, zo kun je ook leren met stress om te gaan. Iedere dag opnieuw proberen, vallen en opstaan. Hoe vaker je oefent, hoe meer je de ademhaling vanzelf als gereedschap gaat gebruiken op de momenten dat je het nodig hebt.

Zó simpel is het.

Wil jij ook leren omgaan met stress? Met de online training STRESSLES(S) VOOR SUCCES  leer je in 5 weken om op een andere manier met stress en moeilijke situaties om te gaan. Je kunt het helemaal zelf doen, of met een beetje hulp. www.stresslessvoorsucces.nl
tekst - Jolanda Ruissen
foto -  Nine Köpfer voor Unsplash

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter