Ouders

Mindfulness voor ouders

Ruimte voor jezelf. Rust in het gezin.

drie jongedames lachend

De puberteit is voor ouders misschien wel de meest lastige periode in het opvoeden. Je kind gaat in razendsnel tempo richting volwassenheid. De enorme groeispurt gaat gepaard met hormoonverandering en stemmingswisselingen, verandering van gedrag en het afzetten tegen ouders. Het valt vaak niet mee om hier ontspannen mee om te gaan.

Hoe hou je de sfeer in huis goed? Hoe hou je het contact met je opstandige puber? Hoe ga je om met regels en grenzen? Hoe kun je je kind helpen als het geen hulp accepteert?

Het gezin is een systeem, waar alle gezinsleden hun eigen plek hebben ingenomen. Ervaringen uit het verleden hebben je geleerd hoe te reageren in verschillende situaties. Uiteraard uit liefde voor je kind. Tijdens de puberteit wordt dat systeem overhoopgehaald, want je puber zoekt naar een nieuwe plek. En dat is heel gezond, nodig zelfs voor een puber om zich te ontwikkelen tot een zelfbewuste, zelfstandige volwassene.

De veranderende puber heeft veel invloed op het bestaande gezinssysteem. Met z’n allen zoek je naar een nieuwe plek. Want als er één verandert, verandert de rest ook. Als ouder kun je hier dus ook invloed op uitoefenen. Niet door jezelf mee te laten slepen en je noodgedwongen aan te passen, maar door bewuste keuzes te maken. Om jezelf en het gezin weer in evenwicht te brengen.

Tijdens de mindfulnesstraining van To be Young leer je je automatische reacties kennen en hier op een andere manier mee om te gaan. Door stil te staan en ruimte te nemen voor jezelf leer je de signalen van je lichaam en geest beter kennen en daar bewust op te reageren. Zodat je keuzes kunt maken die jou, je puber en het hele gezin helpen. Want als jij verandert, verandert het hele systeem.

Resultaten van mindfulness bij ouders:
  • Minder stress
  • Minder piekeren
  • Meer ontspanning
  • Bewuster reageren in gezinssituaties
  • Meer rust in het gezin
  • Meer zelfvertrouwen als ouder
  • Meer plezier in het ouderschap
agenda mindfulness voor volwassenen