Mindful presteren

Leer presteren vanuit een ontspannen houding

Prestatie, dat is waar het in de huidige maatschappij allemaal om draait. Al op jonge leeftijd leer je dat goed presteren en hard je best doen meer waardering oplevert. Thuis, door jezelf goed te gedragen. Op school, door goede cijfers te halen. En bij het sporten als je wint. Want verliezen, dat wil niemand toch?

Móeten presteren geeft veel stress. Een beetje spanning, daar is niets mis mee. Misschien herken je dat wel als je gespannen bent voor een sportwedstrijd of een toets. Gezonde spanning stelt je in staat om op je top te presteren. Om daarna te ontspannen en je lichaam en hoofd even rust te geven. Maar het is juist de ontspanning die vaak ontbreekt. Zo ontstaat chronische stress. En dat komt de prestatie juist niet ten goede!

Stress. Je hersenen maken overuren, gedachten blijven maar doorgaan. Vermoeidheid, piekeren, slapeloosheid en zelfs lichamelijke klachten zijn het gevolg. Heb jij ook last van stress?

Mindfulness is een manier om beter om te leren gaan met stress. De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) methode is wetenschappelijk onderzocht en zorgt voor meer ontspanning, betere concentratie en betere prestaties.

Tijdens een mindfulnesstraining leer je momenten te nemen voor jezelf en even stil te staan bij de dingen die je normaal op de automatische piloot doet. Je leert hoe je je aandacht kunt richten op dat wat voor jou belangrijk is. Aandacht voor jezelf. Jezelf beter leren kennen. Want als je jezelf beter kent, dan wordt het makkelijker om keuzes te maken die bij jou passen.

Resultaten van mindfulness:

  • minder faalangst en stress
  • meer ontspanning
  • meer rust in het hoofd
  • meer plezier in het leven
  • betere concentratie
  • efficiënter leren
  • betere prestaties
  • betere sociale vaardigheden
  • meer zelfvertrouwen

To be Young biedt de originele MBSR mindfulnesstraining voor jongvolwassenen (18-35 jaar). In acht weken leer je door middel van mindfulnessmeditaties en groepsbijeenkomsten jouw automatische patronen te ontdekken én te doorbreken. Je krijgt inzicht in de invloed die je zelf hebt op gedachten en emoties en hoe je er op een andere manier mee om kan gaan. Je leert stress signalen beter te herkennen en daar bewuster op te reageren. Je leert jezelf staande te houden in moeilijke situaties. Je wordt weerbaarder, veerkrachtiger en leert meer te genieten van dat wat het leven jou te bieden heeft. Je leert meer te leven vanuit je natuurlijke kwaliteiten. Presteren wordt dan niet meer iets waar je heel hard je best voor moet doen, maar iets dat veel meer vanzelf gaat. Vanuit je natuurlijke kracht. 

Mindful presteren. Presteren vanuit een ontspannen houding. Dat wil jij toch ook? 

Wil jij ook een mindfulness training volgen? Check de agenda voor nieuwe data in Rotterdam. 

Wil jij wél graag met mindfulness aan de slag maar heb je geen tijd voor een groepstraining? Check de online training Stressles(s) voor Succes

2 Responses

  1. Hallo Jolanda, Wat een mooie tool bied je aan jongeren om hun talenten met vertrouwen te gaan gebruiken! Groeten, Theo
  2. Jolanda
    Dankjewel Theo!

Laat een reactie achter